אחחח חופש, מי לא אוהב חופש? אנחנו לא מדברים על חופש בתיאלנד על חוף הים או שפת הבריכה עם שייק תות-בננה ביד (למרות שזה נשמע מאוד מפתה עכשיו...). אנחנו מדברים על התחושה של חופשעל החופש לבחור בעצמך.

חופש בתוך גבולות הוא נושא מרכזי בגישה המונטסורית החינוכית, ובפוסט הזה ננסה לסקור ולנסות לפשט את המינוח הזה, כדי להבין איך עושים את זה;

איך מייצרים סביבה שמאפשרת לילדים חופש בתוך גבולות?

משטח מידי - משטח מונטסורי - חופש בתוך גבולות בבלוג של רומז

באופן מאוד כללי ורחב, הגישה המונטסורית דוגלת בזה שהסביבה שלנו צריכה לייצר ולאפשר עצמאות לילד, חופש ומרחב פעולה לעשות ולהיות מבלי לקבל אישור מאיתנו ההורים. החופש הזה מאפשר לילדים לגלות עצמם, ללמוד מתוך התנסות ומוטיבציה פנימית שמייצרת גם משמעת פנימית, שלא נובעת מהגבולות החיצוניים שאנחנו מגדירים להם.

אנחנו רוצים לאפשר את החופש הזה, ואת המרחב הזה, בתוך שלושה גבולות עיקריים –

  1. שמירה על הילד, על שלומו ובריאותו
  2. שמירה על הסובבים אותו – לא פוגעים באחר, בשלומו או בריאותו
  3. שמירה על הסביבה – בעיקר הכוונה לסביבה פיזית

הקושי העיקרי שלנו כהורים, הוא איך אנחנו מאפשרים לילדים שלנו חופש ועדיין שומרים על הגבולות הללו, כי הם חשובים לא פחות. זה נושא מאוד רחב ואנחנו ננסה להתמקד באספקט דיי מצומצם שלו, שהוא סביבה מאפשרת.

קודם כל חשוב להבין שסדר הוא צורך בסיסי של ילדים, הם צריכים לדעת איפה נמצא מה, ומה המקום של כל דבר, זה עוזר להם לעשות סדר במחשבות ולשמור על ריכוז.

אנחנו מדברים על זה הרבה ועל כמה קשה לייצר סביבה כזו בעולם המודרני של היום; עולם של צריכת יתר שמובילה לעומס ויזואלי, אובר גירויים ואובר משחקים. מכירים את התחושה הזו שהילדים לא באמת משחקים בכלום? שהם קופצים מדבר לדבר ולא מתרכזים ליותר מ-5 דקות. זה בדיוק בגלל זה. ולכן אנחנו תומכים בגישה של פחות זה יותר.

אנחנו כן רוצים לייצר לילדים מרחב פיזי, שבו יוכלו לשחק, שבו יוכלו לבחור מה הם רוצים לעשות, שבו יהיה להם את החופש להיות – מבלי שנתערב כל הזמן ונגיד להם– ״תזהרו״ ״אל תפילו״, או שיצטרכו תיווך שלנו לעשות הכל כי אין להם נגישות, לא במרחב ולא למשחקים שרוצים לשחק בהם, כי הם אולי מוחבאים בארון, בחדר צדדי או במקום שאין אליו גישה נוחה ועצמאית.

הפתרון - המשטח 

בעולם המונטסורי יש כל מיני אביזרים שפותחו כדי לעזור לנו ליצור את אותו ״חופש בתוך גבולות״, אחד מהם הוא המשטח המונטסוריהמטרה שלו היא לתת לילדים מרחב תנועה ועבודה מוגדר, שבו יש להם חופש לעשות מה שירצו.

המשטח למעשה תוחם את איזור המשחק, ומאפשר לילדים לשמור על ריכוז וסדר. אנחנו פורסים אותו בחלל והילדים יכולים להביא אליו איזה משחק/ים שירצו.

רצוי שהמשטח יהיה מחומרים טבעיים ונעימים, ובצבעוניות נייטרלית כדי שיהווה מעין ״רקע״ שלא יסיח את הדעת.

בסוף המשחק הילד יודע שהוא צריך לאסוף את כל המשחקים שעל השטיח, וככה לומד לקחת אחריות.

זה היה ממש על קצה המזלג, ועוד שימוש מופלא למשטח שלנו, שבאמת יש לו מיליון שימושים.

לקולקציית משטחי המידי שלנו

משטח מידי - משטח מונטסורי - חופש בתוך גבולות בבלוג של רומז

השארת תגובה

שימו לב - תגובות צריכות לעבור תהליך אישור לפני שהן מפורסמות