מדבקות קיר זו האהבה שלי ובייחוד בעיצוב חדרי ילדים; בעיני הן דרך מופלאה להשיג את אותו ״אפקט הוואו״ כשאנחנו נכנסים לחדר. בין אם אנחנו בוחרים לשלב אותן עם צביעה של הקירות או לבדן עם צבע בסיס בלבד, הן ישנו את החלל לחלוטין ובאופן דיי פשוט ליישום!

למי מתאים השימוש במדבקות קיר? כבר סקרתי את היתרונות והחסרונות של מדבקות קיר אל מול טפטים בפוסט קודם בבלוג (לחצו כאן כדי לקרוא אותו). בשורה התחתונה – בעיני מדבקות קיר נותנות מענה טוב יותר משימוש בטפט, כי הן מאפשרות לרענן את העיצוב תכופות יותר, בקלות ובעלות יישום נמוכה יותר. באופן אישי, לי קשה להתחייב רעיונית לשימוש ארוך טווח בטפט.

כתבתי לכן מדריך קצר שסוקר שלוש סוגי הדבקות שונות, כדי לעזור לכם להבין איך להמנע מטעויות נפוצות בהדבקות מדבקות קיר שגורמות לעומס חזותי לא רצוי בחדר. באמצעות שמירה על כללי האצבע האלה גם אתם תוכלו להשיג בקלות (יחסית) את אותו מראה נחשק של פטרן מאורגן בחלל שנראה כאילו יצא מדפי המגזין או כזה שיכולתם למצוא בשיטוט בפינטרסט.

 

סוגי הדבקות:

1. הדבקה אחידה לקבלת מראה ״דמוי טפט״

2. הדבקה ספורדית וחופשית

3. הדבקה תבניתית בחלק מסויים בחלל 

 

1. הדבקה אחידה לקבלת מראה ״דמוי טפט״

שימוש במדבקות קיר מאפשר לנו להשיג את אותו מראה מדוייק, משגע ומסודר שאנחנו יכולים להשיג בשימוש בטפט, אבל בעלויות נמוכות יותר ובקלות התקנה גבוהה יותר. זה רק דורש קצת
תכנון מראש.

 

לאילו סוגי מדבקות זה מתאים ?   לרובן המוחלט, אך בעיקר דוגמאות זהות שיוצרות לנו פטרן (כמו קשתות, פסים, עצים/בתים בגדלים שונים וכו׳)

על כמה קירות להדביק? כמובן שהתשובה היא – תלוי. אי אפשר לענות על זה מראש מבלי להכיר את מבנה החדר והעיצוב, אבל ההמלצה שלי באופן כללי שכדאי להצמד בהדבקה לקיר
מרכזי אחד כדי להמנע מעומס, עם או בלי צבע.




רוצים לצבוע קיר חצי גובה ומתלבטים לגבי הוספת מדבקות בחצי השני? 

בעיני ברב המקרים זה לא עובד ויוצא מקושקש מדי, אלא אם משתמשים במדבקות בצבע אחיד ועדין. עצה שלי – תסיימו את הצביעה, בחרו את הרהיטים וקבלו את ההחלטה לגבי המדבקות בשלב מאוחר יותר, אחרי שתהיה לכם תמונה טובה יותר של החלל.

אפשר להשתמש במדבקות גם כדי להתמודד בדרך יצירתית עם קושי מבני מסויים בחדר (כמו קיר עגול או נישה מסויימת).

לדוגמא – בחדר המשחקים השמח החלטנו להדביק על יותר מקיר אחד בגלל פיצ׳ר מבני של החדר שבנוי עם קיר עגול, והעובדה שהקיר השני מציג גם חלון גדול מאוד (מוזמנים לראות עוד תמונות ולקרוא עוד על תהליך העיצוב בפוסט הזה)

חדר משחקים מונטיסורי בבלוג רומז roomz
צילום: דנה סטמפלר עשהאל
הדבקה למראה דמוי טפט בחדר המשחקים המונטיסורי בבלוג של רומז
צילום: דנה סטמפלר עשהאל

איך מדביקים בתכ׳לס?

חשוב חשוב חשוב להקפיד בעת ההתקנה על שמירת על מרווחים זהים בין המדבקות ובין השורות, לעולם אל תעבדו ״לפי העין״; זו טעות נפוצה וזה זה מתכון בטוח להדבקה שתיצור עומס חזותי בחדר, שזה בדיוק ההיפך ממה שאנחנו רוצים להשיג. זה כן קצת מתיש ודורש סבלנות, מדידות ותכנון מראש! אם אתם לא בטוחים שיש לכם את אלה, תבחרו מראש במדבקות שמאפשרות לנו הדבקה חופשית יותר וספורדית (כמו טראצו, ספרינקלס וכד׳)

הצעד הראשון הוא למדוד את הקיר ולהחליט מה המרווחים שאתם רוצים בין המדבקות ובין השורות. זה תלוי בגודל הקיר וגובה התקרה וכמובן בגודל המדבקה עצמה וכמובן בכמות המדבקות שיש לכם (חשוב לוודא שיש לכם מספיק מדבקות ולא תתקעו באמצע הדרך בלי. כן זה אומר שאפשר לקחת נייר וממש לשרטט עליו ולספור)

כללי האצבע שלי:

  • לקחת שוליים מכל הצדדים של הקיר של 15-20 ס״מ 
  • לשים לב אם עובדים בהזחה (offset) שלא יוצאות לנו מדבקות ״שחורגות״ מהשוליים שהגדרנו מראש ויוצאות קרוב מדי לקצה הקיר
  • למרכז את המדבקה כדי לשמור על אחידות השורה
  • איך מחליטים על כמה שורות ומה המרחקים בין מדבקות? תלוי בגודל וצורת המדבקה – אם הדוגמא שבחרתן משלבת כמה סוגי עיצובים (כמו מדבקות יער/עיר או גלידות בגדלים שונים למשל). הדביקו תחילה את המדבקות הגדולות במרווחים גדולים ולאחר מכן הוסיפו בהדבקה חופשית את המדבקות הקטנות. כמו למשל הגלידות בחדר המשחקים השמח שהודבקו באופן מסודר ובמרחקים גדולים ואז הוספנו את הספרינקלס באופן חופשי, בין לבין, כדי להוסיף עניין אבל עדיין לשמור על אחידות וסדר ובכך להמנע מעומס חזותי (עוד מהחדר בפוסט הזה)

המלצתי:

–     בהדבקה צפופה/מדבקות קטנות: 9-10 שורות

   בהדבקה לא צפופה/מדבקות גדולות יותר – 5-6 שורות, 40-60 ס״מ בין מרכז מדבקות (תלוי בגודל המדבקות והאם יש מדבקות קטנות להדביק בינהן, ובערך 40 ס״מ בין שורות (בין לבין הדבקה ספורדית של מדבקות קטנות)

עוד כמה דברים לשים לב אליהם בתהליך ההדבקה:

  • תמדדו כל נקודה מחדש מבחינת מרחק מהתקרה/שורה למעלה, וממרכז המדבקה שליד
  • תבדקו שהמדבקה אכן ממורכזת לנקודה וישרה (מאוזנת)
  • אחרי שאתם מסיימים שורה קחו צעד אחורה ותראו בעין שהכל באמת ישר. עדיף לתקן עכשיו מאשר לסיים את כל הקיר ואז לראות שאיפשהוא סטיתם בדרך

 

2. הדבקה ספורדית וחופשית

הדבקה ספורדית וחופשית (לפי העין) היא לכאורה קלה יותר, כי היא לא מצריכה הרבה תכנון מראש ומדידות, אבל היא תלויה בשאלה האם יש לכם ראיה מרחבית או אסתטית מספיק כדי לייצר דוגמא סופית של קיר שתראה יפה בעין  (ככל שתלכו על דוגמא גנרית ואחידה יותר של מדבקות קטן הסיכוי לפשל, אתם מכירים את עצמכם הכי טוב אז קחו את זה בחשבון בבחירת המדבקות)הדבקה ספורדית לרב תראה טוב יותר במרווחים קטנים יותר מאשר הדבקה ״דמויית טפט״, ולכן אולי תצטרכו יותר מחבילה אחת עבור הדבקה על קיר גדול.

 כמה צפוף נדביק? 

כמובן שזה מאוד תלוי בגודל הקיר, המדבקות ובסוגי האיורים, אבל ככלל אצבע אפשר לומר 15-20 ס״מ בין דוגמאות גדולות, ו-10-15 ס״מ בין דוגמאות קטנות יותר. 

אפשר ורצוי לשחק פה בין צבעוניות/כיוון הדבקה/סוגי מדבקות. היופי הוא כשאתן קונות מדבקות איכותיות, אפשר בקלות להסיר את המדבקות ולתקן, ככה שגם אם התוצאה הסופית לא לטעמכם ויש למשל לדלל את כמות המדבקות, תוכלו לעשות את זה בקלות.

אילו סוגי מדבקות מתאימים להדבקה ספורדית?

באופן קלאסי מדבקות מסוג טראצו, ספרינקלים, עיגולים בגדלים שונים/לא אחידים, קרעי נייר וכד׳.

הדבקה ספורדית של מדבקות קיר בבלוג של רומז roomz
הדבקה ספורדית של מדבקות קיר בבלוג של רומז roomz

3. הדבקה תבניתית בחלק מסויים בחלל 

צורת הדבקה פחות מסורתית היא הדבקה תבניתית, מה זה אומר? להדביק את המדבקות בחלק מסויים בקיר בצורה מסויימת; כמו למשל בצורת קשת או גל על הקיר, או הדבקה רק בחלק מסויים של הקיר או הנישה כדי להדגיש למשל פינת קריאה, או הדבקה שיוצאת מנקודה מסויימת בקיר. כדאי לתכנן ואפילו לסמן בנקודות על הקיר את גבולות המדבקות והצורה הכללית כדי שיהיה לכם קל יותר לעבוד ולמקסם את התוצאה הסופית מבלי שתצטרכו לעשות תיקונים לאחר מעשה.

תמונה: TIPIS
הדבקה ספורדית של מדבקות קיר בבלוג של רומז roomz
הדבקה ספורדית להדגשת פינת קריאה בחדר

אז איפה כדאי לקנות?ֿ

אני עובדת רק עם מדבקות הפרימיום של TIPIS ובכל חלל שאני מעצבת, לא רק בחדרי ילדים. מעבר למגוון האדיר של דוגמאות קסומות מאויירות ביד ומגוון הצבעוניות הרחב בו ניתן להזמין את מירב מדבקות הקיר, הן מאוד איכותיות וניתנות להסרה ולהדבקה מחדש מבלי שהן פוגמות בקיר.

אל תתפתו להזמין מדבקות קיר דומות זולות מעלי אקספרס, גם אם נראה לכם שזה נראה ממש אותו הדבר. קודם כל, אתם לא יודעים מה איכות ההדפסה של המדבקות שתקבלו בפועל. שנית – אין לכם מושג באילו חומרים וצבעים השתמשו בהליך הייצור, ומה הייתה סביבת הייצור. מדבקות זולות הן בדר״כ כאלה כיוון שעשו שימוש בחומרים זולים בתהליך הפקתם, מה שאומר שסביר שהן לא יהיו כאלה שניתן להדביק ולהסיר בקלות, ויפגמו בקיר במהלך ההסרה שלהם…

March 06, 2023 — Tal Hochberg

השארת תגובה

שימו לב - תגובות צריכות לעבור תהליך אישור לפני שהן מפורסמות